torsdag 29 juli 2010

Böcker och boenden

Allt tycks handla antingen om böcker eller om att bo. Allt. Allt jag gör är att bo och läsa --- hålla uppsikt över grannar och karaktärer --- flytta ut och byta bok. Jag ska flytta flytta tre och en halv trappa ner --- in i porten bredvid --- och två och en halv trappa upp. In i andra hand, c/o, å! alla dessa c:n och o:n. Som i fönstret rakt över gatan mittemot. Här har vi definitivt en historia om c:n och om o:n. Av det förändrade ljussättningsmörnstret att döma, av dekorationsförändringen att döma. Innan har jag någon enstaka gång skymtat en barhuvad man som stod och livlöst tittade ut i ingenting (mitt fönster). Hans fönster använde han sedan till någon diskret form av morse-kommunikation. Särskilt diskret var den förresten inte alls utan snarare handlade det om oidentifierbara föremål han balanserade upp i märkliga formationer, ufo-teckningar som tejpades direkt på rutan, flera likadana filmer som ställdes upp på rad, en café-tidning med en storbystad kvinna som lutades för hela gatans beskådande. Man bara jo men så att det är… Nu däremot: trivsam blå persienn plus orkidé. Så förutsägbart som hej vad gör du det är bra. Jag läste några bra böcker med: The shaking woman or a history of my nerves, Malina, Det mest förbjudna och några fler om psykologin och hjärnan. Jag fortsätter att bära böcker in i nästa bo. När jag inte är på jobbet då. När jag inte jobbar antingen i bokhandeln eller på boendet.

Inga kommentarer: