tisdag 13 januari 2009

S.B.K.

Elin Wägner använde uttrycket Självförsörjande Bildad Kvinna, och idag, när jag satt och och drack en dyr kopp kaffe på ett café mest för att få vara där och läsa ut Pennskaftet, tänkte jag, måtte jag en dag bli en sådan! Inkomstmöjligheterna lågo framför mig, jag satt och väntade på min anställning på Cojean, och nu, i efterhand, kan jag säga att de äro här. Jag har fått anställning på hälsosamfastfoodresturangkedjan Cojean Bon Marché och det känns inget annat än skönt, behövligt och bra. Den ligger på nedre plan i varuhuset Le Bon Marché, att jämföra med NK i Stockholm, och en av fördelarna ("nackdelarna" är att man måste bära isblå t-shirt och gympaskor) är att den vetter mot bokavdelningen, så även om jag inte jobbar där jag kan ju i alla fall snegla ditåt när jag leende bär ut hälsojuicer efter hälsojuicer till de lunchande fransmännen. På tal om Stockholm! Jag har utvecklat en liten stockholmsromantik, mycket på grund av att jag läser böcker som utspelar sig där, och dessutom för att min innan väl utlevda parisromantik känns lite krystad nu här på plats, men nu vill jag dit till allt skandinaviskt och cykla runt och vara bildad, självförsörjande och kvinna, som Martina, Lydia, Cecilia och mitt Pennskaft.

Inga kommentarer: