torsdag 4 september 2008

Liten rapport

Idag kom det goda nyheter. Min laptop ar reparerad hemma i Sverige och nu ar det bara att skicka (hur da skicka?) den och vaskan och sladden hit till Paris till en adress som inte ar min men min hyresvards eller snarare Camille, min grannes adress. Vi far se hur det gar men det kommer bli mycket lattare att ha sin egen dator pa plats.

Igar traffade jag Arnaud och Nicolas, tva franska vanner fran forra sommaren, riktigt trevligt att fa prata franska med folk man traffat innan. Joanna fran forra parallellklassen var ocksa med, hon ar har som aupair. Efter nagra turer lyckades vi tva hitta varandra pa Champs Elysee, och tog darefter en rikig Paristur till fots. Det var forsta gangen Paris for Joanna sa jag fick visa runt lite pa mafa. Pa Place de la Sorbonne upptackte vi att det blivit host, med lov och kall vind och allt, men i Jardin Luxenburg sken solen igen, men lite kallt ar det.

Pa kvallen var det alltsa middag med Arnaud och Nicolas, en klassisk fransk restaurang men modern musik i Oberkampf. Det blev lite dyrt men det kompenseras med pasta hemma ett tag. Deras tredje kompis, Benoit, har forresten flyttat till Stockholm nu, och Arnaud var dar forra veckan och hans satt att uttala Gamla Stan ar oslagbart.

Annars promenerar jag runt mycket sjalv i kvarter efter kvarter. Resultat: fantastiskt ont i fotterna, pa konstiga stallen som pa ovansidan och i varenda led och sena. Jag delar ut mitt CV, har an sa lange begransat mig till Virgin Megastore, American Apparel och nagot kafe. Och sa letar jag bostad bostad bostad. Craigslist.com skulle vara min startsida om jag hade haft en dator. I forrgar var jag pa en sanslost intressant visning i varldens vackraste vaning (Balkong.) hos en kreativ tjej som hade sneakers och designgrejer overallt, jag hoppas pa den men man vet aldrig. Vi satt i alla fall och pratade och drack kaffe i over en timma. Hon sa standigt "c'est cool" pa sitt franska vis och hela hennes karaktar var sa "kraeativ-relativt-valstalld-men-yberbohemisk-fransyska-i-sina-tjugo-snart-trettio-nagonting". Finns en annan intressant ocksa hos en skon fransyska. Jag valde i alla fall bort en lagenhet direkt; porten var inramad av TRE kottbutiker och hon som bodde dar beskrev sig sjalv som "a girl" men var nastan femtio och hade en nastan en kvart lang halvfilosofisk utlaggning om henne och hennes mammas relation och aldrandets frammarsch, alrighty.

Igag ska jag traffa Arnaud. Sen fyller Katie ar sa vi far se hur vi firar henne. Hon envisas med att prata engelska aven om hon kan franska. Jag ska andra pa det. Man ar ju har for att lara sig, halla.

Inga kommentarer: