tisdag 23 september 2008

När jag jobbar

...känns det som det enda jag gör är att jobba. Heltidsjobb...hmm hmm. Fast trots allt, det ger mig pengar, tillfällen att prata (när automatiken börjar flyta på lite bättre) och jag går i alla fall inte rastlös. En ytterligare sak som är bra är att jag får mat på restaurnagen varje kväll, god mat men inte de allra dyraste maträtterna såklart, det finns ett tillåtet urval. Men i söndags, som för övrigt är den stora städdagen, både hemma med Rania och på Folie's, åt jag finare fisk OCH den godaste efterrätten. Varför detta? Chefen, "patronen", jobbar inte söndagar och den här söndagen var personalen jag, barmannen Arnauld och Stefanie, en tjugoåring tjej som gått franska motsvarigheten till hotell och restaurang, jobbat på Folie's i sex månader, slutat på grund av att det på olika sätt skulle bli bättre på hennes nya restaurang (HJÄLP) och som när hon hoppar in som extra kommer och tillför en slapp och avslappnad känsla. Hon är polare med kockarna. Jag gillade henne och vi ska hitta på något någon kväll, även om vi båda jobbar i princip jämt.

Sen jag skriv senast har jag kunnat prata svenska med kunderna säkert tre gånger, svenskar och norrmänn! Det var roligt när det var två jättekomplicerade tjejer som inte tålde eller gillade någonting och jag försökte förklara allt på engelska, men sen när de ville betala så ser jag att det är ett norskt bankkort! Bah. Igår var det förresten en fransman som när han förstod att jag var svenska sa att han bara känner till ett ställe i Sverige, men det riktigt bra, vilket var Jönköping. Märkligt. Han kände någon Marika på Klöverstigen. Varje gång det kommer in någon med en "märklig fransk accent" säger Arnauld "Krispolls, du, nu kommer det kunder till dina bord, kusiner tror jag". Häromdagen kom det in ett ryskt par med en baguette under armen, och Arnauld och Stephanie tänkte, ryska...svenska, ja Mathilde förstår säkert vad de försöker säga. Jag försökte i alla fall. Haha. Impossible! Fem minuters malande på ryska slutade att de köpte en sked för 3E50!! Märkliga kunder. Det gillar jag. Nu har jag tappat brickan med, glasspliter och vatten överallt. Oh la la.

Inga kommentarer: