tisdag 23 september 2008

När jag är ledig





... på onsdagar och torsdagar vill jag passa på att göra saker och se mig omkring. De här veckan var det inskrivning på Sorbonne, och med all byråkrati blev det en hel del turer fram och tillbaka med gröna papper, gula papper, tider, adresser och tester. Efter det tog jag en Velib, min nya fluga, och cyklade runt i femte arrondissementet. På Place Monge köpte jag libanesisk mat som jag intog i höstfina Jardin des Plantes. Efter det en mintthe i Mosquée de Paris. Tala om sammanträffande; inne i thesalongen får jag syn på samma man som jag pratade med där förra sommaren, jag, en fransyska och en svensk tjej. Precis när jag skulle resta mig upp för att fråga om han kände igen mig så reser sig en kvinna mittemot mig sig upp och undrar om det är mig hon väntar på (hon ska träffa någon hon inte känner som kommer från någon viss organisation). Jag säger att det inte är jag, men jag har kommit av mig i min ansats och mannen, poeten vars dikter vi skämtade om att jag skulle översätta till franska i höst har rest sig, tagit på sig halsduken och gett sig iväg. Jag cyklade tillbaka till Sorbonne och fortsate inskrivningsproceduren hos samma administrativa personal som förra sommaran tillsammans med samma skara asiatiska tjejer, spanjorskor och amerikanska killar och svenskar som vill lära sig franska.

Nästa dag var en IKEA-katastof. Det ligger för nära i tiden för att jag ska kunna förhålla mig till det på ett avslappnat och komiskt sätt. En liten katastrof jag kan återkomma till.

På kvällen var jag med Raphaële, Arnauld från Toulouse kompis. Hon är verkligen härlig, älskar musik och har alltid en "bon plan", en idé vad som är på gång om kvällen. På torsdagen var vi på en musiktalangjakt, inget vidare musikaliskt men den var en mysig lokal. Fredagen däremot, utgång, jag och Raph på Social Club. Vi satt först på ett café mittemot och pratade med en annan av hennes vänner, sedan gick vi till över till kön och drog fram det obligatoriska röda läppstiftet. Råkarman ha stickad blå tröja på sig kan man ju i alla fall försöka anstränga sig lite, för att vara på den säkra sidan, menade Raphaële, för vi ville verkligen komma in. Riktigt lyckat, bra parisutestämning, bra musik, och vi dansade fram till första metron på morgonen. J'm.

Inga kommentarer: